Boze Geesten - LAZARUS naar F.M. Dostojevski
Is geweld geoorloofd en zo ja,
tot op welke hoogte dan?
Die vragen, die kwesties.
Vintage Dostojevski, vintage LAZARUS.
Idioot, Karamazow en Misdaad en Straf.
De Lazari zijn met de jaren een soort van Dostojevski-specialisten geworden. Als sluitstuk in de bewerking van zijn vier grote romans gaat LAZARUS aan de slag met Boze Geesten, veruit de meest politieke van de vier.
Nihilisten en socialisten, God en de oude machtsstructuren… Boze geestigheden en demonische onschuld wisselen elkaar af in een parade van passionele personages die, als duivels uit doosjes, komen vechten voor hun eer en hun geloof (ook diegenen die geloven dat ze nergens in geloven).
'LAZARUS balde meer dan 700 pagina’s in anderhalf uur toneel, met slimme weglatingen, dubbelrollen en enkele opzichtige filmische trucs. (...) Knetterend ensembletheater.' - Liv Laveyne, De Standaard ****
'Theatraal vuurwerk met een wrange nasmaak. LAZARUS vervolledigt met Boze Geesten zijn Dostojevski-kwartet volgens het beproefde succesrecept: een klassieker meeslepend en behapbaar naar het podium vertalen, zonder oppervlakkig te worden.' - Nina Dillen, De Tijd
'LAZARUS brengt zware thema's met een grote lichtheid. De ironie, de overdrijving en de humor doen niets af aan de diepere betekenis van de tekst. (...) De paradox van dit stuk is dat het onderwerp zoveel verbeelding en fantasie bij de spelers losmaakt, dat je als toeschouwer vol dankbaarheid over zoveel spelplezier de zaal verlaat. Het is dat spelplezier dat de wanhoop dragelijk maakt.' - Johan Thielemans, pzazz
'Hoewel Dostojevski Boze Geesten schreef in 1872, bewijst LAZARUS dat zijn ‘meest politieke tekst’ evengoed resoneert met de huidige Europese samenleving.' - Catho De Cordt, Etcetera
'LAZARUS is er in geslaagd om deze taaie turf van Dostojevski op een toegankelijke en eigentijdse manier te brengen, en met het nodige DNA (lees humor) te kruiden.' - Bart Liekens, Chez Bartizze
'Het moet een titanenwerk geweest zijn Dostojevski te verwerken tot een hedendaagse, swingende, humoristische, voorstelling. LAZARUS is daar wonderwel in geslaagd.' - Miet Waes, GourmandGazette
'Schitterende vertolkingen. Schitterende enscenering. Puur collectief spelplezier.' - brief van Wim Backx aan Anna, Ineke, Lilith, Günther, Joris, Koen, Pieter en Ryszard
Bekijk de reportage van 100% Cultuur
Beluister het gesprek met Pieter en Ineke - Culture Club / Radio 1
Lees het interview met Anna en Koen in De Morgen (Elmo Lê Van)
Lees het interview met Koen en Anna op VRT NWS (Ellen Maerevoet)
Lees het interview met Günther in Het Nieuwsblad (André Grosemans)
Lees het interview met Anna in Knack Focus (Els Van Steenberghe)
Lees het interview met Joris, Anna en Lilith - StampMedia (Renée Van Gestel)
Russisch voor beginners - cultuuragenda De Morgen
'De kleppers van Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor LAZARUS. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor.' - Ellen Maerevoet, VRT NWS
Speeldata
Reeds gespeelde voorstellingen
Acteurs
Koen De GraevePieter Genard
Günther Lesage
Ryszard Turbiasz
Joris Van den Brande
Credits
van en met Anna De Graeve, Koen De Graeve, Pieter Genard, Günther Lesage, Ineke Nijssen, Lilith Pas, Ryszard Turbiasz en Joris Van den Brande
kostuum Eline Willemarck en Amber De Saeger (assistentie)
scenografie LAZARUS en Jasper Vanhalle
lichtontwerp Jasper Vanhalle
licht Bas Banen
geluid Thibault Rottiers / Rutger Mollen
productieleiding Marjolijn Hectors
tourcoördinatie Kim De Ranter
een productie van theater arsenaal
coproductie Perpodium
met de steun van de Vlaamse overheid en de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
speciale dank aan alle medewerkers van theater arsenaal
foto Diego Franssens
scènefoto's Raymond Mallentjer
---
trigger warnings: Er wordt gebruik gemaakt van (speelgoed)wapens.
Het thema zelfdoding komt aan bod. Wie hier vragen over heeft of graag met iemand praat, kan terecht bij de zelfmoordlijn op het nummer 1813.











